Leirskole på Knattholmen: en dagbok

I uken før høstferien var 6.- og 7.trinn på leirskole på Knattholmen – en innholdsrik tur som skapte minner for livet. Her er det vi har drevet med 😊

Dag 1

Vi dro fra skolen kl. 08:30. Stemningen på bussen var god, mange var spente på hvordan uken skulle bli. Da vi kom fram og hadde pakket ut på rommene våre, fikk vi en omvisning på øya. Vi hørte litt om hendelser som hadde skjedd der under 2. verdenskrig, og lærte oss forskjellige knuter. Det var også båtaktiviteter.

Kl. 17:30 var vi ferdig med aktivitetene, og fikk installere oss på rommene våre og gjøre oss kjent. Vi spiste kveldsmat, og hadde fritid resten av kvelden. Det betød fotball for noen, og være inne på rommene sine for andre.

Dag 2

Vi spiste frokost kl. 08:30, etter det gjorde vi oss klar til dagens aktiviteter: "Livet i fjæra" og superhuska. Alle gikk ut i vannet og lette etter sjøkryp, fisker og brennmaneter, og la det i akvariene som vi hadde laget selv.

Etter middag var det superhuska. Her var det en del arbeid for de som ikke satt i huska, for de hadde som oppgave å dra huska opp. Det var kjempeskummelt, men veldig morsomt.

Dag 3

Dagens første aktiviteter var stjerneorientering og flåtebygging. Vi ble delt i to lag, som igjen ble delt i 3 lag. Det laget som vant stjerneorienteringen, skulle starte flåtebyggingen før det andre laget. Her var det viktig å stramme knutene godt nok rundt stokkene. Når vi var ferdige med det, måtte fire tønner på plass under byggverket, slik at vi kunne ro flåten utover et lite stykke.

Etter middag var det fiske som sto for tur. Vi fikk se ruse- og teinefiske. Vi fanget mange krabber, og vi lærte hvordan vi kunne holde dem slik at de ikke kunne klype oss.

Dag 4

Etter frokost startet vi dagen med klatring. Noen syntes det var litt skummelt, men alle fikk prøve seg. Noen prøvde også å rappellere. Etter middag kjørte vi båt rundt øya. Vi fikk se en feriekoloni som Oslo kommune har hatt i mange år. Ei øy med mange feriehus, der barn kunne dra på ferie mens de voksne jobbet. Vi så også et skip som hadde gått på et skjær under 2. verdenskrig, før vi gikk i land på ei lita øy.

Dag 5

Vi spiste frokost kl. 08:00, før vi pakket og vasket oss ut fra hytta. Da det ble godkjent, var vi klare for litt flere aktiviteter. Dette var "superfredag" med samarbeidsoppgaver:

• Fem personer på ett par ski – alle måtte gå synkront for å komme seg til mål

• En person sto inni en trekant – vi måtte trekke i tau for å få flyttet trekanten

• Seks personer skulle bære en person som sto på to planker

• Trekubbe som forflyttes med tautrekking

Vi avsluttet turen med litt lek, før vi satte oss på bussen og dro kl. 14:00.